måndag 2 januari 2012

Välkommen till det åländska hästregistret

Hej alla!
Mitt namn är Mats Adamczak och jag har varit Sleipners ordförande sedan årsskiftet och en av de första sakerna som har slagit mig är att det inte finns ett register över hästar på Åland.
Det kändes lite konstigt i dessa EU tider där varenda en ko, får och gris vet man typ vikten och utseende på.

Efter diskussioner med lite hästmänniskor och främst ridskolechefen på Sleipner Mia Andersson, så gör vi nu ett försök att sammanställa ett register.
Det enklaste sättet är att de som bäst känner till saken, det vill säga hästägarna själva bidrar med sina uppgifter.

Det gör man enklast genom att fylla i detta formulär. Formulär 
Vi kommer att sprida informationen om detta via sociala medier och webbsidor.
Dela gärna med er denna webbsida eller länken till formuläret.

Nu är det på tiden av vi visar hur många hästar det finns på Åland och vilken betydelse de har för många ungdomar!
Registret är tänkt för att stärka hästsporten på Åland och kommer att vara publikt här på bloggen.
Så ni kan se bl.a vilka hästraser som finns på Åland och hur många hästar det finns i din kommun.

Här har jag skrivit lite mera om bakgrunden till varför jag har börjat som ordförande för Sleipner. Länk

Med vänliga hälsningar Sleipners Ordförande Mats Adamczak

7 kommentarer:

  1. Skoj att du gillar det :)
    Jag sätter en länk till din hästblogg. Om du har tips om flera åländska hästbloggar får du gärna tips om dem här.

    SvaraRadera
  2. Äntligen! =)
    Får jag önska fyra hästraser till?
    Orlov travare, svensk kallblods travare (finns även norsk kallblods travare, min hingst är näst intill hel norsk), Nordsvensk och Minishetlandsponny (under 86 cm).
    Sen heter det väl Finnhäst istället för finskt kallblod (och även finnhästen finns i 4 olika kategorier; rid, bruks, trav och småfinnhäst, vet dock inte om det är värt att nämna, även om det är kul att veta), om jag får vara petig. ;)
    En annan sak som vore kul är om man kunde fylla i vilket användningsområde hästen används till, typ att man kan kryssa för fler alternativ.
    Exempel:
    Sällskapshäst
    Unghäst
    Avelshingst
    Avelsmärr
    Skogsmulle
    Allrund
    Dressyr
    Hoppning
    Fälttävlan
    Uppsutten körning
    Brukskörning
    Trav
    Galopp
    Western
    Akademisk/Barock
    Och om det finns något mera jag inte kommer på för stunden..
    Jätte bra insiativ och god lycka till!
    Jag hoppas verkligen alla hästägare på Åland tar sig tid och fyller i detta, vore spännande att äntligen få veta antalet häst på fredens öar!

    SvaraRadera
  3. Hej Freddie :)
    Tack för feedbacken. Om det här blir lyckat så kommer vi säkert att återkomma med mera tilläggsinformation. Det är ju mångt och mycket hästägarna själva som vet vad som är relevant. Det är därför vi tar in epost adresserna så att vi kan hålla kontakt med er alla.
    Det har nu kommit in 146 stycken hästar. Jag skall sammanställa en lista över vilka hästar som har registrerats så att vi kan börja tipsa dem som har missat infon. Det blir per kommun.

    SvaraRadera
  4. Super! =)
    Jag ska idag registrera in mina heppisar med bild, så då kommer procenten stiga en aning! =)
    Bilderna kommer per mail.

    SvaraRadera
  5. Hej! Kul med ett åländskt hästregister. :) Men när jag registrerade min häst, Västerbo Crew (Finström)så råkade jag anmäla henne med fel ras. Hon är och kommer alltid att vara en Amerikansk travare. :P Hur ändrar jag det?
    Mvh// Johanna Åberg

    SvaraRadera
  6. Hej Johanna, Jag åtgärdar det.
    Tack för att du fyllde i uppgifterna :)

    SvaraRadera